Observeer je gedachten
19
Oct

Beheers en observeer je gedachten met deze 3 concentratie tips

Observeer je gedachten. Heb je enig idee hoeveel gedachten dagelijks door ons hoofd schieten? Experts schatten dat dat rond de 60.000 gedachten zijn. Woah…dat is echt veel!
Maar heb je ook enig idee wat je denkt? Je zult versteld staan wat voor mentale rotzooi er door je hoofd zwerft. Onbelangrijke gedachten die je afleiden of negatieve gedachten die je onzeker maken. Zonder dat je het doorhebt stel je jezelf continue dezelfde vragen en kom je elke keer bij de bekende antwoorden terug. Net een liedje dat op repeat staat.

Automatische piloot

Denken is net als ademhalen: het gebeurt allemaal op automatische piloot. Soms kan het vreselijk vermoeiend zijn, vooral wanneer je er nerveus of angstig van wordt. Of wanneer je in paniek raakt. Bewust denken doe je alleen wanneer je je moet focussen, niet afgeleid wilt worden en door bewust tijdelijk andere gedachten uit te schakelen. Ondanks dat we de tsunami van gedachten niet kunnen tegenhouden, kunnen we er wel voor zorgen dat het minder wordt.

Gedachten observeren

Ik had erover gelezen: observeer je gedachten en maak een eerste stap naar innerlijke vrijheid en rust in je hoofd. Dat klinkt als iets wat iedereen wel wilt hebben toch? Ik besloot een poging te wagen.

Hmmmmm…gedachten observeren. Hoe doe je dat? Het was een uitdaging. Ik besloot als een derde persoon naar mezelf te kijken. Mijn eerste persoon was mijn fysieke IK. Mijn tweede persoon De Denker en ik creëerde De Observant die mijn gedachten van een afstand kon bekijken. En oh my God…de Observant werd geconfronteerd met veel mentale troep! Nutteloze gedachten die mij nergens brachten, waar ik niets van leerde, die mij afleidden van mijn innerlijke groei. Mijn gedachten bleken alle kanten op te gaan! Of het nu iets geks was wat ooit in het verleden was gebeurd of (onterechte) angst over de toekomst. Of gewoon te lang dagdromen. Door eenvoudig bewust te worden wat er in mijn hoofd afspeelde kon ik veel op een rijtje zetten en op gaan ruimen!

Mentale filter

Ik creëerde een mentale filter. Diende een gedachte me of juist niet? Gedachten waar ik weinig aan had, liet ik voorbij zweven en gaf ik geen aandacht. Die mochten namelijk mijn emotionele wereld niet in en zo schakelde ik overbodige ruis uit. Mensen gaan de fout in wanneer ze onnodige emotie aan een gedachte koppelen. Daardoor blijven gedachten (dus ook de nutteloze) hangen. Zonder emoties hebben die gedachten namelijk geen macht of draagkracht en is het net een zuchtje wind die even voorbij blaast. Mijn energie ging juist naar gedachten waarmee ik in mezelf kon duiken en op die manier mezelf steeds beter kon leren kennen.

Door de filter werd mijn hoofd ook ‘schoon’, want het aantal gedachten werd steeds minder. Met als gevolg dat mindfulness tegenwoordig mijn standaard modus is en ik urenlang zonder problemen gedachteloos kan zijn. Alsof ik continue in een staat van meditatie ben. Geen ruis, geen geklets met mezelf. Gewoon rust.

Lees ook: Geef je eigenwaarde een boost met deze levensregels

Train jezelf

Wil je geen gevangene van je gedachten zijn? Dat kan! Train jezelf en leer hoe je je gedachten kan observeren op drie manieren:

1. Meditatie

Meditatie is een mooie manier, want het gaat niet om het wegstoppen van gedachten, maar juist om het observeren ervan. Geen oordeel. Just observe. Zwaai even naar de gedachten wanneer ze voorbij zweven. Een stukje erkenning kan geen kwaad! Door bewust te worden van je ademhaling en een laser focus te hebben op één taak, breng je rust in je hoofd en ontstaat er ruimte om te kunnen observeren waar je aan denkt. Begin met 5-10 minuten meditaties en rek dat beetje bij beetje op. Er zijn verschillende meditatie apps zoals Headspace en Calm om mee te starten.

2. Mindfulness

Sta letterlijk en figuurlijk in het moment. In het NU. Maak op energiek niveau contact met je uiterlijke maar ook je innerlijke omgeving. Hoe je eet, wat je eet, wat voor geluiden je om je heen hoort en of je enige sensatie voelt. Maar ook hoe jij daarop reageert. Voel je je gelukkig omdat je intens geniet van een heerlijke maaltijd? Onnodige prikkels schakel je uit en creëer je mentale ruimte. In diezelfde ruimte ervaar je minder stress, meer innerlijke vrede en meer bewustzijn voor je gedachten. De app Buddhify kan je helpen om meer bewust te worden.

3. Mentale filter

Observeer je gedachten met de mentale filter want dat hielp mij enorm om bewust te worden van mijn gedachten. Ik wilde namelijk alleen die gedachten mijn energie geven die het waard waren. En daarvoor hanteerde ik de eenvoudige methode: De Pick Your Battles methode! Een makkelijker methode bestaat niet: Hup…meteen weg met de  gedachten die op dat moment geen toegevoegde waarde hadden. Mijn energie ging in waardevolle gedachten zitten. Klaar.

 

Observeer je gedachten

Hoofdelijke bodyguard

Aandacht geven aan bepaalde negatieve gedachten is vaak een gewoonte. Keer op keer kunnen wij terugkomen naar dezelfde gedachten waar we angstig, nerveus of depressief van worden. Het is niet nodig! Maak de aandacht niet groter dan nodig is. Observeer je gedachten, doorbreek denkpatronen en wees bewust van wat je toelaat in je hoofd. Je hoofd is speciaal, wonderbaarlijk maar ook kwetsbaar. Wees er zuinig mee! Maak De Observant je hoofdelijke bodyguard en begin de reis naar je innerlijke rust!

 

 Observeer je gedachten: doe je dat weleens?

 

Liefs,

StrongbodyNL, Juliette Amadsoedjoek

 

 

16 Responses

    1. Het kost tijd om jezelf te trainen gedachten te selecteren. Maar het begint altijd eerst met observatie, dan ontdek je de patronen en kan je beter filteren waar je op dat moment je energie aan moet besteden. Dit proces kost tijd hoor…stap voor stap en op je eigen tempo Nadia.

    1. Ongelooflijk he? Maar gedachten schieten zo snel door je hoofd dat je echt niet doorhebt hoeveel het eigenlijk zijn! Heb je geprobeerd enkele van ze te observeren?

  1. Ik doe dat regelmatig even als op de fiets zit, dan ben ik even alleen met mezelf en kan daar door mijn gedachten heen lopen (ik pas natuurlijk wel op dat ik er niet te diep in verzand en het verkeer niet meer om mij heen zie ;))

    1. Zulke momenten zijn heerlijk! Dat heb ik bijvoorbeeld wanneer ik in de auto zit. Kan ik echt zo genieten van het zonnetje op mijn gezicht en goede muziek aan. Love it! En ja ondertussen wel opletten waar ik rij haha.

  2. zo veel?! Pff, ja ik kan mij er wel wat bij voorstellen, want soms loopt mijn hoofd over. ooit eens mindfulness geprobeerd, maar ik moest eigenlijk alleen denken aan de boodschappen die ik nog moest halen :-0

    1. Hahaha dat overkomt iedereen bij de eerste keren Kiki. Het is een kwestie van trainen en niet opgeven. Het is helemaal niet erg dat je ergens anders aan denkt zolang je maar je elke keer leert terug te keren naar het moment. En dat begint met observatie van je gedachten.

    1. Misschien kan één van de tips je helpen? Observeren zal je helpen om je gedachten te sorteren en te filteren. Zo kan jij zelf bepalen waar jouw energie naar toe gaat. En op je energie moet je zuinig zijn!

Leave a Reply