negatief praten tegen jezelf
6
Oct

Praat je vaak negatief tegen jezelf? Stop het met deze 4 stappen

Ben jij er weleens van bewust hoe jij tegen jezelf praat? Dat bewustzijn is heel belangrijk want het heeft enorm veel invloed op jou, je lichaam en je omgeving. Misschien heb je het helemaal niet door maar het zou jou nog erg kunnen verbazen hoe vaak je negatief tegen jezelf praat.

Je innerlijke criticus

We hebben er allemaal eentje: de innerlijke criticus. Iemand die dingen zegt zoals,

“Waarom heb je dat nou gedaan? Ik schaam me kapot”
“Je had het anders moeten doen”
“Je bent niet goed genoeg”
“Je bent niets waard”

Jouw innerlijke criticus oordeelt. Negatief. Hard. En ziet alles zwart wit. Geen grijs gebied en geen nuance. Hij veroorzaakt gevoelens zoals schuldgevoel, schaamte, onderschatting, lage zelfvertrouwen en zelfs depressies. Als je erbij stil gaat staan merk je dat deze dagelijkse innerlijke gesprekken met je criticus veel invloed hebben op je gedrag en beslissingen. Het bepaalt je zelfbeeld en hoe jij in het leven staat. Het is daarom belangrijk voor je persoonlijke groei om deze innerlijke criticus geen ruimte te geven om je dromen en wensen te kidnappen. Het is jouw recht om tot je volledige potentie te groeien.

Prijs die je betaalt wanneer je negatief tegen jezelf praat

De impact is groot wanneer jouw innerlijke criticus constant aan het woord is. Je raakt gedemotiveerd en je voelt je machteloos. Het is bewezen dat negatief praten tegen jezelf veel stress veroorzaakt. Wanneer je tegen jezelf zegt dat je iets niet kan dan limiteer je jezelf in de mogelijkheden die het leven biedt. Hoe vaker je negatief tegen jezelf praat hoe meer je het gaat geloven.

Doelen worden moeilijk behaald omdat je ‘gelooft’ dat ze niet haalbaar zijn. Met als gevolg dat je gevoelens van depressies krijgt en je niet meer uit de vicieuze cirkel komt. Dit heeft effect op je relaties, je keuzes in het leven en jouw gezondheid.

Tijd om dit tegen te houden. Stop het negatief tegen jezelf praten in deze 4 stappen:

1. Ontwikkel een filter voor je gedachten

Ontwikkel een filter om de innerlijke dialogen met je innerlijke criticus te analyseren. Dat doe je door de beste observant van je gedachten te worden. Wees een mentale bodyguard. Welke innerlijke gesprekken geven mij een goed gevoel en welke niet? Geef je criticus een (bij)naam en verzoek die om weg te gaan wanneer hij jou onterecht laat twijfelen aan je kunnen of ondervraag hem. “Waarom praat je zo en is het waar?” Ga een dialoog aan waarin jij de controle hebt over het gesprek en onderzoek of de gedachten van je innerlijke criticus stroken met de realiteit. Wat je vaak denkt en voelt is namelijk niet altijd de realiteit. Jouw gedachten geven de realiteit vorm afhankelijk van jouw buien, je gemoedstoestand en hoe jij over jezelf denkt.

Wanneer je jouw gedachten hebt gefilterd, beslis jij niet alleen of je er daar emoties maar ook welke emoties aan verbindt. Deze skill kost tijd. Dat heb je niet zo aangeleerd, maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.

2. Accepteer de pijn

Veel mensen slaan deze stap over, omdat deze stap emotioneel het zwaarst is. In deze stap gaat het om EERLIJK naar jezelf toe zijn. De innerlijke criticus zegt natuurlijk niet alleen onware dingen maar ook negatieve dingen die waarheden bevatten, maar die je liever zo ver mogelijk weg stopt. De innerlijke criticus weet dat want die kent jou als geen ander. Hij zal dit gebruiken om je te pijnigen.

Je ontneemt zijn wapens als je echt eerlijk naar jezelf toe bent en de pijn wat het veroorzaakt accepteert in je hart. We laten ons liever meevoeren met de negatieve woordenstroom van de innerlijke criticus dan dat wij eerlijk tegen onszelf zijn. De pijn van negatieve zelf kritiek komt vaak beetje bij beetje binnen totdat het zo groot is dat we de pijn niet meer kunnen negeren.

Het accepteren van pijn in je hart is een ander soort pijn- het is net een stroomstoot door je hart. Een acute pijnstoot die we liever willen vermijden maar toch het beste voor ons is. Als we onze gebreken en fouten hebben toegegeven kunnen we glimlachend kijken naar onze innerlijke criticus en zeggen: “Ik zie dat je het probeert, maar ik heb het geaccepteerd in mijn hart en mezelf vergeven”. Hij zal afdruipen omdat het geen effect meer heeft op jou.

3. Wees lief tegen je innerchild

De innerlijke criticus praat niet alleen zo tegen jou maar ook tegen je innerchild. Als ik negatief tegen mezelf praat, vraag ik me af of ik ook zo tegen mijn kinderen zou praten. Zou ik ook tegen mijn kinderen zeggen: “Je kan er niets van? Je bent niets waard” Nee! Dus waarom zou ik dat wel doen tegen mijn innerlijke kind?

Jaren geleden heb ik mijn innerlijke kind om vergiffenis gevraagd voor het krenken, schelden, beledigen en slecht behandelen van kleine Juliette. Ik deed dat onder de douche en daar heb ik als een klein kind keihard gehuild. Een uur later kwam ik onder de douche vandaan. Opgelucht. Licht. Kleine Juliette had het me vergeven. Mijn nieuwe relatie met haar kon beginnen. Sindsdien ben ik heel zuinig op haar. Zorg ik heel goed voor dat zij niet onderdrukt en geestelijk mishandeld wordt door mijn innerlijke criticus. Zij heeft mijn bescherming nodig om gelukkig te zijn.

4. Hou positieve gesprekken met jezelf

De effecten van negatief tegen jezelf praten zijn duidelijk. Stress. Depressieve gevoelens. Jezelf klein houden. Maar wat als we zouden kiezen voor positieve gesprekken met ons zelf? Verander een negatief gesprek met je innerlijke criticus naar een positieve. “Ik snap wat je wilt zeggen, maar we kunnen er ook op een andere manier naar kijken.” Zoals je slechte voeding vervangt met gezonde voeding kan je ook negatieve gedachten vervangen met gezonde gedachten. Enkele voordelen wanneer je kiest voor positieve innerlijke dialogen:

  • Zin in het leven
  • Minder stress
  • Goed immuun systeem
  • Meer creativiteit
  • Open voor mogelijkheden
  • Beter fysieke welzijn

Eerlijk naar jezelf toe zijn

Stop het negatief praten tegen jezelf en wees eerlijk. Vooral naar jezelf toe. Volledige eerlijkheid naar mezelf toe heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer vatbaar ben voor wat mijn innerlijke criticus zegt. Oprechtheid naar mezelf toe heeft alle wapens van mijn innerlijke vijand weggenomen en mij innerlijke rust gebracht. Moed om volledig eerlijk naar jezelf toe te zijn is het belangrijkste wapen dat je kan bezitten om je innerlijke criticus te niet te laten domineren. Wees moedig. Je bent een innerbattle warrior.

Transform your world by transforming your internal state. Start by learning to let go of negative self judgment, and replace it with positive and loving thoughts about yourself. Be kind to yourself, and watch your external world change- Ania Moorjani

Veel liefs,

strongbodynl, julietteamad

15 Responses

  1. Goede tip. Ik geloof in positieve gedachten brengen je positieve handelingen. Soms moet je zelf daar een beetje in sturen. Ik kan het, ik ben het waard, ik verdien het, ik ga het doen.

    1. Betekent dat dat je ook hard bent voor jezelf en ook voor anderen? Omdat het leven uit nuances bestaat lijkt het me moeilijk om mensen te begrijpen. Kleine subtiele dingen kunnen veel zeggen zonder dat het zichtbaar is.

  2. Ik vind echt dat dit soort dingen veel vroeger (op de lagere school maar in ieder geval op de middelbare) bespreekbaar mogen worden. Ik ben ook voor mindfulness op jonge leeftijd (leren om je nare gedachten en gevoelens er te laten zijn, als wolken aan de hemel die voorbij gaan).

  3. Jouvence

    Wat een fijn en mooi geschreven artikel! De innerlijke criticus is niet altijd makkelijk om te praten naar iets positiefs.

  4. een mooi en duidelijk geschreven artikel, maar is het probleem met negatieve gevoelens is toch juist dat ze niet rationeel zijn, en ze dus vrijwel niet met rationele argumenten aan te pakken zijn?

    1. Ik snap wat je bedoelt, maar negatieve gevoelens ontstaan wanneer een verhaal (ratio) wordt gekoppeld aan een situatie. Daar komen negatieve gevoelens uit voort. Als het verhaal wordt weggelaten of je verander het verhaal (door ratio) veranderen ook deze gevoelens.

Leave a Reply