zoete aardappel toast | strongbody.nl
5
Nov

3 verschillende belegde zoete aardappel toast | Plantbased Tuesday

Geroosterd brood kennen wij allemaal maar een zoete aardappel toast is niet heel erg bekend. Het is niet alleen erg lekker en voedzaam maar ook gezond!

zoete aardappel toast | strongbody.nl

Zoete aardappel toast

Ik had eerst geprobeerd om plakjes zoete aardappel in mijn broodrooster te toasten, maar het duurde erg lang en ik vond ze er niet erg lekker uit zien. Misschien lag het aan mijn broodrooster, maar ik besloot de plakjes daarna in een braadpan te bakken. Als je een grill heb kan je ook de zoete aardappel daarin roosteren. Gelukkig is een zoete aardappel zachter dan een normale aardappel en dus ook sneller gaar.

Cracker en brood vervanger

We grijpen vaak naar crackers of brood om te beleggen maar de zoete aardappel toast is een heerlijk en gezond alternatief. Het heeft ook veel gezondheidsvoordelen zoals:

  • Het bevat veel vezels en zorg dus voor een goed verzadiging.
  • Het bevat vrij weinig calorieën. Wist je dat een middelgrote, gebakken zoete aardappel met huid slechts 103 calorieën bevat?
  • Een middelgrote zoete aardappel biedt meer dan 400 procent van je dagelijkse behoefte van vitamine A
  • Eén portie gebakken zoete aardappel zorgt voor al bijna de helft van je dagelijkse vitamine C-behoefte.
  • Het heeft een relatief laag glycemische index waardoor de bloedsuikerspiegel consistent blijft.

Zoete aardappelen passen perfect bij een plantaardige lunch. Bak de plakjes thuis en neem ze onbelegd mee. Op je werk kan je ze beleggen met je favoriete toppings. Ik vind zelf de humus met avocado heerlijk! Ik ben een vreetzak maar na drie belegde zoete aardappel toasts zit ik helemaal vol!

Verschillende toppings

Ik ben niet echt een kaas eter maar soms is het heerlijk op een boterhammetje, cracker of zoete aardappel toast. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel plantaardige alternatieven voor kaas of mayonaise heel makkelijk verkrijgbaar. Deze zoete aardappel toast met vegan kaas heb ik gecombineerd met tomaat en komkommer.

Ik ben gek op humus! Misschien omdat ik het hoofd ingrediënt kikkererwten heel lekker vind. Het bevat ook veel vezels en eiwitten. Kikkererwten vind je veel terug in mijn recepten zoals deze kikkererwten burger. De avocado is een superfood en een populaire fruit bij plantaardige eters. Het is enorm voedzaam want het bevat de gezonde vetten en veel vezels.

De klassieke combinatie van pindakaas met banaan vinden veel mensen lekker. Maar deze combinatie is ook gezond. Banaan geeft je energie, werkt bloeddrukverlagend en bevatten veel mineralen en vitamines. Pindakaas bevat vitamine E dat goed is voor je spieren en immuunsysteem. Maar ook goede vetten en eiwitten. Dit is dus een power combinatie!

Er zijn veel meer variaties mogelijk! Heb jij toevallig een favoriete?

zoete aardappel toast | strongbody.nl

zoete aardappel toast | strongbody.nl

zoete aardappel toast | strongbody.nl

Benodigdheden Belegde zoete aardappel toast:

  • 1 zoete aardappel (in dunne plakjes gesneden)
  • Plantaardige bakboter of olijfolie

Toast 1:

  • vegan kaas
  • vegan mayonaise
  • plakjes komkommer
  • verse peterselie
  • zout en peper

Toast 2:

  • humus
  • avocado
  • gesnipperde rode ui
  • verse koriander
  • zout en peper

Toast 3:

  • pindakaas
  • banaan
  • kaneelpoeder

Bereiding:

  1. Verwarm olijfolie of vegan bakboter in een bakpan.
  2. Bak de plakjes zoete aardappel bruin.
  3. Laat eerst afkoelen en beleg het met de verschillende toppings.

Enjoy!

Wil je op de hoogte blijven van alle Plantbased Tuesday gerechten? Volg me dan op Facebook en Instagram.

Heb je deze belegde zoete aardappel toast gemaakt?
Dan zou ik het willen weten! Maak een foto en tag me op Instagram en gebruik de hashtag #strongbodynl

Andere plantaardige recepten proberen?
Probeer dan deze Bruschetta met tomaten

Liefs,
strongbodynl, julietteamad

 

5 Responses

  1. Wat ziet het we goed uit en wat een goed idee, de toast met avocado, heerlijk, maar de anderen ook en wat een grappige combinatie zoete aardappel met pindakaas en banaan.

Leave a Reply