5 voordelen Pilates
14
mei

5 voordelen van Pilates

Nu ik zeventien jaar bezig bent met Pilates weet ik natuurlijk al wat de voordelen ervan zijn. Ooit zei mijn Engelse Pilates lerares: “Jouw lichaam blijft steken op de leeftijd waarop je met Pilates begint”. Ik was tweeëndertig toen ik met Pilates begon en dacht: “Dat kan ik me niet voorstellen. Jouw lichaam wordt tenslotte gewoon ouder”. Maar nu ik negenenveertig ben merk ik dat er inderdaad weinig aan mijn lichaam is veranderd en moet ik haar groot gelijk geven! En daarom wil ik met jou delen waarom Pilates zo’n wonder bewegingsmethode is en wat de voordelen ervan zijn.

Terwijl veel van mijn leeftijdgenoten last beginnen te krijgen van hun eerste kwaaltjes qua ouderdom en overgang voelt mijn lichaam nog net zo mobiel, flexibel en sterk aan als zeventien jaar geleden. 

Wat is Pilates eigenlijk?

Pilates is een low impact bewegingsmethode waar de focus ligt op het versterken en langer maken van het lichaam door gecontroleerde oefeningen. 

De Pilates methode heeft zes principes:

  • Centrering
  • Concentratie
  • Controle
  • Ademhaling
  • Precisie
  • Flow
Pilates is een effectieve tool om onder andere je houding te veranderen maar heeft heel veel andere voordelen. Ik deel er vijf met je.
 

1. Pilates kalmeert je geest

Omdat je zo gefocust met de oefeningen bezig bent vergeet je eigenlijk de rest van de wereld. Tijdens het beoefenen van de bewegingen breng je je volle aandacht naar je lichaam. Of je het wilt of niet: je sluit je af van afleidingen wanneer je aan het concentreren bent op bijvoorbeeld de coördinatie van je ledematen of dat jij je focust op je diepe buikspieren om de oefeningen op de correcte manier te doen. 

2. Pilates reduceert stress in ons lichaam

In onze huidige maatschappij is het bijna de norm om continue met stress te leven. Of het nu om sociale,  maatschappelijke of financiële druk gaat. Het is net alsof jij continu een strijd aan het voeren bent.
Daardoor maakt ons lichaam stresshormonen aan om ons lichaam voor te bereiden om te vluchten of vechten. (De fight-or-flight response) terwijl daar geen reden voor is. 
Deze continu aanmaak van stresshormonen zorgt voor een pijnlijk en gespannen lijf. 
 
Pilates verlicht de opgebouwde spanning in de spieren door de spieren op te rekken en de mobiliteit in de gewrichten te bevorderen. Tijdens de lessen leer jij hoe je in het dagelijks leven met je lichaam om moet gaan om de stress uit je lijf te houden.
 

3. Pilates brengt lichaam en geest samen

Pilates leert jou over lichaamsbewustzijn. Het verandert je houding doordat je deze kennis toepast in je dagelijks leven. 

Hoe je  achter je bureau zit of in welke houding je je tanden poetst. Zit je op je zitbotten of juist onderuit gezakt? 

Pilates leert jou hoe jij je de connectie maakt tussen jouw lichaam en geest om zo controle te krijgen over je lichaam maar ook over je leven. 

team SB | strongbody.nl

Team Strongbody Membership Platform

Een membership platform met 60+ Pilates Workouts en waar persoonlijke ontwikkeling en gezond eten samen komen met als doel om jouw lichaam en geest vitaal te houden bij het ouder worden.

4. Pilates is een full body bewegingsmethode

Pilates traint het lichaam als een geheel.

Je focust je op de romp stabiliteit, heupen en benen maar ook goede schouderinstabiliteit is net zo belangrijk.
 
  • Flexibiliteit en houding spelen een grote rol maar dat geldt ook voor de mobiliteit in de gewrichten.
  • Aandacht aan zowel de stabiliteiten als de ademhaling zorgt ervoor dat deze manier van bewegen bijzonder is.
Daarom is het ook erg populair als revalidatie traject en gebruiken veel prof sporters het als basis voor hun sport.

5. Pilates is geschikt voor iedereen

Of je nu een zestiger bent die net begint met sporten, een prof sporter die veel vraagt van zijn lijf of een moeder bent die drie zwangerschappen heeft gehad. Alle principes van Pilates kan je toepassen op jouw lichaam en levensstijl. Je beweegt vanuit de kern, je focust op de juiste houding en integreert geest en lichaam. 

De oefeningen zijn makkelijk aan te passen voor beginners of als je blessures hebt. Of je nu zwanger bent of dat je fysieke beperkingen hebt: een Pilates trainer kan het altijd voor jou aanpassen. Daarom is het heel toegankelijk voor iedereen. 

Nu je meer weet over Pilates is het tijd om in actie te komen!
 
Op mijn YouTube kanaal vind je zestig plus workouts om te doen. Als je nog niet eerder aan Pilates hebt gedaan dan adviseer ik de Pilates voor Beginners Workout aan. 
 
Ben je gestresst en wil je de spanning op een fijne en rustige manier uit je lichaam rekken? Dan raad ik de Easy Stretch Routine aan.
 
Misschien wil je dagelijks in beweging blijven met Pilates maar je weet niet wat je moet doen of hoe je moet beginnen? Ben je toe aan wat structuur en routine? En wil je op een laagdrempelige manier weer vertrouwen krijgen in je lichaam? Neem dan een kijkje op mijn Membership Platform Team Strongbody.
 
Liefs,
 
 

Leave a Reply