strongbodynl, voornemens
16
jan

VOORNEMENS MOEILIJK OM VOL TE HOUDEN? TRAIN JE VASTBERADENHEID MET DEZE 5 STAPPEN!

Fuck Blue Monday! We gaan ervoor dit jaar! Het nieuwe jaar is inmiddels een paar weken oud en wat had jij op je lijstje staan? Afvallen? Stoppen met roken? Minder drinken? Meer tijd voor de familie? Niet meer zoveel geld uitgeven? Meer sporten? Voornemens maken is zo gedaan. Voornemens volhouden is een heel ander verhaal!

Eigenlijk is het heel raar, want je kunt ieder moment in het jaar nieuwe doelen stellen, maar op een of ander manier hebben wij een soort vertrekpunt in de agenda nodig. Je bouwt je motivatie naar die 1 januari toe en begint met volle overgave aan je nieuwe uitdagingen. De eerste week gaat het als een trein: door jouw motivatie en drive manoeuvreer je je zonder enige weerstand richting je geplande doelen. In de tweede week wordt je plotseling geconfronteerd met je dagelijkse leven en dan blijkt dat het leren van een nieuwe gewoonte enorm tegenvalt. In de derde week zakt jouw discipline als een plumpudding in elkaar en worden je acties wisselvallig. Tijdens de vierde week raakt je opgebouwde energie op. Je bent kapot en besluit ermee te kappen.

Herkenbaar? Voor mij wel! Ik kon heel enthousiast zijn over mijn doelen en voornemens. In mijn hoofd wist ik precies hoe ik het ging doen en was ik ervan overtuigd dat ik een nieuwe gewoonte zo had aangeleerd.
Totdat ik werd geconfronteerd met de uitvoering van mijn doelen: Ik bleek een persoon te zijn die heel makkelijk werd afgeleid. Of het nu door mensen, een boek of mijn mobiel kwam: voordat ik het wist was ik met wat anders bezig en waren mijn gedachten all over the place!
Mijn andere valkuil was dat ik een queen was in het goed praten van uitstelgedrag. “Ach joh, ik heb nu wel wat rust verdiend. Dat kan morgen wel. Ik mag mezelf toch verwennen?”

Gelukkig zijn wij hele intelligente en leergierige wezens en heb ik veranderingen kunnen brengen in mijn oude denkpatronen. Ik ben er achter gekomen wat FOCUS voor mij betekent. Ik moet namelijk alles elimineren en me alleen bezig houden met een specifiek doel. Ik dacht altijd dat ik heel makkelijk kon multi tasken en switchen, maar dat zorgde er voor dat ik met onnodige omwegen mijn doelen bereikte of juist helemaal NIET!
Gelukkig heb ik met deze 5 stappen mezelf aangeleerd om mijn focus te behouden en mijn doelen te halen.

1) Ontwikkel de juiste mindset

Zoals ik eerder aangaf, kwam ik er dus achter dat ik heel makkelijk afgeleid werd en dat ik snel opgaf. Ik moest mijn mindset gaan veranderen. Afleiding en snel opgeven kwam bij mij voort uit het feit dat ik niet 100% bereid was om ervoor te gaan. Ik had onbewust een onderliggende angst dat ik niet goed genoeg was om mijn doelen te bereiken en dus gaf ik halverwege op. Dankzij het dagelijks reflecteren en schrijven in mijn online dagboek Penzu werd ik een toeschouwer van mijn gedachten en kon ik patronen in mijn gedachtegang ontdekken. Mijn eerste stap was gezet, want met dat bewustzijn kon ik eindelijk gaan werken aan een vastberaden mindset. Beetje bij beetje merkte ik dat mijn oude zelf-saboterende denkpatronen werden omgezet in daadkrachtige gedachten. Ik begon te geloven in mezelf en dat ik sterk genoeg was om mijn doelen te behalen. Je hoeft natuurlijk zoals ik geen dagboek bij te houden, maar het is wel belangrijk dat je je eigen denkpatronen herkent zodat je ze kan veranderen.

2) Schrijf je doelen op
“Doelen zijn dromen met een deadline” zei Napolean Hill ooit. Belangrijk is om een goede omschrijving van je doelen te maken. Daardoor weet je precies wat je wilt en hoe je het wilt bereiken. Het op papier zetten van doelen kan heel belonend aanvoelen en de eerste aanzet tot actie versterkt je zelfvertrouwen. Jouw doelen moeten een persoonlijk belang hebben, zodat het jou motiveert om in actie te komen. Vraag jezelf af op welke gebieden van je leven je veranderingen wilt brengen? Betreft het je familie, financiën, relatie, werk of misschien iets op je bucket list? Zorg ervoor dat de bewoordingen van je doelen op een positieve manier zijn geschreven!

3) Maak een plan
De doelen staan op papier. Wat nu? Tijd om een plan te maken! De SMART methode is een fantastische tool om je doelen te analyseren en te behalen. SMART staat voor

* Specifiek
* Meetbaar
* Acceptabel
* Realistisch
* Tijdgebonden

Specifiek
Wees heel concreet en duidelijk met het beschrijven van je doelen. Zorg dat je antwoord kan geven op Wat, Wie, Waar, Wanneer en Waarom. Ook moet het waarneembaar en gekoppeld zijn aan een getal of bedrag. Een voorbeeld kan zijn dat je 5 kg wilt afvallen voor 28 feb omdat je een belangrijke feest hebt en fantastisch uit wilt zien in die sexy jurk!

Meetbaar
Het doel moet meetbaar zijn. Je weet dat je je doel hebt bereikt als je 5 kg bent afgevallen. Je kan natuurlijk ook tussendoelen stellen zoals ‘eind januari 3 kg afvallen’.

Acceptabel
Jouw doelen moeten acceptabel zijn voor jou. Zijn er andere mensen bij betrokken, dan zal je er ook voor moeten zorgen dat je doelen voor deze mensen ook acceptabel zijn.

Realistisch
Heb je een realistisch beeld over je doelen? Zijn ze haalbaar en kan jij ze daadwerkelijk beïnvloeden? Een doel wat heel moeilijk te bereiken is, kan erg demotiveren, maar een doel die jou niet uitdaagt kan weer te makkelijk zijn. Vind je grens en doe daar een klein schepje bovenop!

Tijdgebonden
Wanneer start je en wanneer is je deadline? Door een tijd er aan te koppelen, zijn je doelen niet meer vrijblijvend. Denk ook aan het behalen van tussendoelen, want daarmee hou jij je motivatie hoog!

4) Train je hersenen om gefocust te blijven

Doordat ik me zo makkelijk liet afleiden, trainde ik onbewust mijn hersenen om afgeleid te blijven. Onze hersenen leren namelijk door dingen te doen. Ik moest manieren zien te vinden om snel te kunnen schakelen naar focus. Ik ben erachter gekomen wanneer ik naar Deep Focus Music luister, dat mijn concentratievermogen omhoog gaat. Handig als ik moet studeren of een blog ga schrijven! Ik heb mijn hersenen nu zodanig getraind dat ik hierdoor niet zo snel gevoelig ben voor ongevraagde prikkels.

5) Wees lief voor jezelf
En ja hoor, het kan weleens voor komen dat je niet op schema bent! Wat je zeker niet moet doen, is jezelf straffen! Dat demotiveert alleen maar. Praat jezelf elke keer weer moed in en ga terug naar stap 1. Zorg dat je mindset positief en uplifting blijft! Wees lief voor je innerlijke kind, want zij is de motor achter jouw motivatie!
Nieuwe gewoonten aanleren kost veel energie en geef niet op als het niet meteen werkt. Je hebt tenslotte het hele jaar nog om de doelen aan te passen of nieuwe doelen te stellen!
So don’t give up!

Liefs,

StrongbodyNL, Challenge, Juliette Amadsoedjoek

Leave a Reply