6 praktische tips voor Pilates beginners
5
aug

6 praktische tips voor Pilates beginners

Als je net begint met Pilates dan heb je misschien vragen. Dat is heel logisch. Pilates is namelijk niet een straight forward bewegingsmethode. Er komt veel meer bij kijken dan je in eerste instantie beseft. Beetje bij beetje ga je steeds meer ontdekken over Pilates en je lijf. Daarom is het als beginner fijn om wat tips mee te krijgen! 
 

Wat is Pilates?

Pilates is een bewegingsmethode (ontwikkeld door Joseph Pilates) die op de mat of Pilates machines wordt uitgevoerd met als doel om te werken aan je stabiliteit, kracht en flexibiliteit. 

Pilates focus zich op de rompstabiliteit om balans en een goede houding te stimuleren. De billen, bekkenbodem, diepe buikspieren en de schouders zijn allemaal onderdeel van de rompstabiliteit. Net zoals bij yoga is ademhaling ook belangrijk maar het grootste voordeel van Pilates vind ik zelf het lichaamsbewustzijn. Ik leer enorm veel van mijn eigen lijf. Hoe ik structureel beweeg, wat voor emoties ik waar hou, waar echte kracht vandaan moet komen en hoe ik stop met het compenseren van spieren.

De Pilates methode heeft zes principes:

  • Centrering
  • Concentratie
  • Controle
  • Ademhaling
  • Precisie
  • Flow

Het is belangrijk om te weten dat alle principes terugkomen in elke oefening. 

Als je optimaal van je Pilates workouts wilt genieten hou dan deze volgende tips in je achterhoofd.

1. Vind een Pilates trainer die bij je past en waar jij je prettig bij voelt.

Om niet snel op te geven is het belangrijk dat je een Pilates trainer vindt die bij je past. Vind je de manier waarop les wordt gegeven prettig en begrijp je de instructies die worden gegeven? Het vinden van jouw perfecte Pilates trainer is echt een persoonlijke keuze omdat zij een grote rol speelt in je motivatie en consistentie. Het is namelijk de bedoeling dat je het voor een lange periode blijft doen!

2. Wees geduldig en positief

Als je net begint met Pilates wordt je geconfronteerd met je lichaam. Je ziet je Pilates trainer en misschien andere deelnemers in de les en je besef dat je sommige oefeningen niet kan doen. Wees geduldig! Want iedereen is ergens begonnen. Ik ook! Ik voelde me zo stijf en waardeloos toen ik aan mijn Pilates opleiding begon. Tachtig procent van mijn medestudenten hadden een dansachtergrond en waren super lenig terwijl ik nog net mijn tenen met mijn vingers kon aanraken! Ik werd daar onzeker van en ik vroeg mezelf af of ik wel geschikt was om Pilates les te geven.

Maar toen besefte ik me dat de meeste mensen geen dansachtergrond hebben en gewoon willen bewegen en mobiel willen blijven zonder een spagaat of een split te kunnen. Juist omdat ik geen dansachtergrond had kon ik me goed inleven in ‘normale’ mensen en dat bleek achteraf mijn kracht te zijn geweest!

Wees geduldig en positief over je eigen lichaam. Je zal niet meteen het resultaat zien maar als je blijft door blijft trainen zal je merken dat de progressie in kleine dingen zit. Je merkt dat je bijvoorbeeld minder last krijgt van je lage rug, dat je leniger wordt of dat je beter wordt in andere sporten. Wees dus niet te hard voor jezelf!

3. Maak ruimte vrij voor Pilates

Om het optimale uit Pilates te halen is het belangrijk om daar tijd voor vrij te maken. Heb je het ingepland in je schema en is het onderdeel geworden van je routine en lifestyle?

Niet alleen moet je ruimte vrij maken in je agenda maar ook in je huis wanneer je vanuit huis traint. Heb je een rustige plek waar je de workouts kan doen zodat je er optimaal van kunt genieten? Het is belangrijk om erover na te denken hoe je thuis zo kalm mogelijk mee kan doen met de online workouts via YouTube of het membership platform Team Strongbody.

4. Draag de juiste kleding

Draag het liefst een sportlegging en een t-shirt of tanktop wanneer je meedoet aan een Pilates les.

Gympen zijn niet nodig want je doet het lekker op je blote voeten. Een joggingbroek en een hoodie zijn ook big nono’s. Die belemmeren vrije bewegingen en zijn bovendien ook zijn veel te warm!

De juiste kleding is belangrijk. Je moet je prettig in voelen in je outfit anders verleg je je aandacht naar je kleding terwijl jouw focus bij de oefeningen hoort te liggen.

5. Blijft gefocust

Natuurlijk is het fysieke gedeelte van Pilates heel belangrijk, maar het mentale aspect is net zo cruciaal. Focus is één van de belangrijkste voorwaarden om het beste uit de oefeningen te halen. Je houdt je niet alleen bezig met de bewegingen maar je focust je ook op wat er binnen in je lichaam gebeurt. 

Dat geldt ook voor de ademhaling. Het is een essentieel onderdeel van Pilates en door gefocust te blijven zal je de oefeningen in combinatie met de juiste ademhaling gecontroleerd kunnen doen. Dit brengt kalmte in je hoofd maar ook in je lichaam.

In het begin raak je misschien verward door de nauwkeurige instructies maar door gefocust te blijven wen je eraan. Je zal merken dat je elke keer andere dingen hoort omdat ze op dat moment een rol spelen. En zo groei je in je focus.

6. Omarm de spirituele kant van Pilates

Pilates is geen yoga maar het heeft wel iets spiritueels. Wees daarvan bewust want daarmee breng je de oefeningen naar een volgende niveau.

Juist omdat jij zo gefocust met je lichaam bent, kan je in het moment zijn en de buitenwereld voor eventjes vergeten. Ik hoor ook heel vaak van mijn leerlingen zeggen: “Huh is de les nu alweer voorbij?”

Time flies when you’re having fun!

In mijn klassikale lessen eindig ik ook altijd met een relaxation door meditatie muziek op te zetten en de deelnemers te begeleiden in een body awareness meditatie. Zo ronden we de les op een ontspannen manier af en gaat iedereen helemaal zen naar huis!

Met deze tips hoop ik dat ik je meer bewust hebt gemaakt en dat je beter voorbereid bent op je Pilates lessen.

Ben je er klaar voor en wil je aan de slag? Op mijn membership platform Team Strongbody vind je meer dan honderd Pilates workouts en kan je deze tips meteen testen!

Enjoy!

Liefs,

Leave a Reply