omgaan met teleurstellingen
15
feb

Omgaan met teleurstellingen: 7 manieren om ermee te dealen

Teleurstellingen. Een emotie waar we moeite mee hebben. We begrijpen het vaak niet maar weten ook niet hoe we ermee om moeten gaan. Teleurstellingen kunnen pijn doen. Soms een beetje maar soms ook heel veel. Teleurstellingen kunnen jou irriteren maar ook jouw leven veranderen. Ze komen in allerlei vormen en met verschillende intensiteiten. Hoe je ermee dealt heeft veel impact op jouw kwaliteit van leven. Maar geen paniek! In deze blog leer je hoe je met teleurstellingen om kan gaan.

Wees bewust over je teleurstellingen en hoe je erop reageert

Teleurstellingen komen op ieder gebied van je leven voor en dat is heel natuurlijk en normaal. Ermee leren omgaan is belangrijk om een zinvoller leven te leiden. We raken vaak teleurgesteld over mensen en situaties waar we geen controle over hebben. Misschien ben je teleurgesteld over je relatie waar een einde aan gekomen is? Of over vriendschappen die niet in balans zijn? Een zakendeal die ondanks hard werken niet door is gegaan? Misschien ben je wel teleurgesteld in jezelf? Hoe dan ook: Teleurstellingen roepen een gevoel van verdriet op en dat wordt vaak veroorzaakt als er een kloof tussen je verwachtingen en de realiteit is. 

Ben je er ook van bewust hoe je dit gevoel van teleurstelling uit? Misschien word je pisnijdig en zijn de mensen om je heen zwaar de pineut. Of voel je je eerder verdrietig en wil je je het liefst terugtrekken? Misschien voel je een ondraaglijke schaamte.  Wat jouw uiting dan ook mag zijn: het is belangrijk om deze gevoelens te leren identificeren om te kunnen dealen met teleurstellingen.  

Teleurstellingen zijn goed voor je

Je leert veel van je teleurstellingen omdat je op deze manier leert jouw aannames over andere mensen en jezelf te corrigeren of aan te passen. Je wordt wijzer en krijg meer kennis over jezelf en de wereld. Het betekent ook dat je een mens bent en geen robot. Je bent ergens gevoelig voor. Teleurgesteld voelen over iets is veel beter dan apatisch zijn. Je staat ergens voor en je voelt en herkent bepaalde emoties. Dit is alleen maar goed want dat betekent dat je in contact staat met je echte IK

Teleurstellingen maken je sterker en dat is maar goed ook. We leven nu eenmaal niet in het Sprookjesbos waar we ‘happily ever after’ leven. Onze realiteit zit nu eenmaal vol uitdagingen waarin je moet leren om te gaan met wat het leven ons geeft. Je leert en je groeit. In deze blog deel ik dan ook zeven manieren om te dealen met teleurstellingen. 

Disappointment is the nurse of wisdom. – Sir Bayle Roche

 

1. ACCEPTEER HOE JIJ JE VOELT

Auw! Teleurstellingen doen pijn. Laat het ook toe en stop het niet weg. Doe niet alsof het je geen reet doet en probeer het niet weg te lachen. Geef je over aan dat verdriet want dat is op de lange termijn veel beter. Jouw pijn wil namelijk erkenning zodat het zich beetje bij beetje kan aanpassen aan de realiteit. 

2. WEES EERLIJK NAAR JEZELF TOE EN DOE EEN REALITY CHECK

Doe een stap naar achteren en observeer. Wees ervan bewust of je de realiteit niet verward met illusies en wensen. Is de situatie echt zo erg? Vaak blijken je gedachten niet de waarheid te zijn. Het is jouw perspectief wat je verdrietig maakt. Wanneer het eerste gevoel van teleurstelling voorbij is kan je objectief naar de situatie kijken en er achterkomen of de teleurstelling een uiting is van negatieve gedachten of dat het echt de waarheid is. 

3. STAP UIT DE SPIRAAL VAN NEGATIVITEIT

Een gevaarlijke valkuil van teleurstellingen is dat je kan blijven hangen in je negatieve gedachten. Stop daarmee! Het laatste wat je wilt is dat jouw negatieve gevoelens steeds sterker worden en kunnen resulteren in depressies en ontmoediging. Switch de emoties en verander negatieve emoties in positieve. In plaats van moedeloosheid kies je voor gevoelens van leergierigheid. Waarom voel ik me zo? En wat kan ik ervan leren?

4. SCHRIJF JE GEVOELENS VAN JE AF

Gevoelens van mij af schrijven heeft mij geholpen om innerlijke rust te vinden. Door te schrijven kan je de tienduizenden gedachten uit je hoofd krijgen en er patronen of oplossingen in te vinden. Koop een mooi dagboek of begin een online journal zoals Penzu. Een dagboek heeft geen oordeel en het helpt je om dingen in te zien en om ervan te leren. Het bevrijd zelfs je pijn en kan je helpen om mentaal sterker te worden. 

5. TRAIN DAGELIJKS JE POSITIEF DENKEN

Zoals eerder geschreven is er een neiging om door teleurstellingen te blijven hangen in het negatieve. Omdat de primitieve mens moest overleven zijn onze hersenen gefocust op potentiele gevaren en negatieve situaties. Tegenwoordig dient het ons niet meer  maar de drang naar negatieve gedachten is sterk. Gelukkig kunnen we onze hersenen resetten door dankbaarheid te trainen, jezelf te leren mensen en situaties los te laten of de kleine dagelijkse overwinningen te vieren. Positief voelen en denken zit in de kleine dingen – de warme zon op je gezicht tijdens de winter, een heerlijk kopje thee of koffie of een oprechte glimlach van een vreemde.

6. PAS JE VERWACHTINGEN AAN

Je kan niet alles hebben. Een perfect leven bestaat niet. Er zijn zoveel factoren die invloed op je leven hebben. Je kunt ziek worden, je huwelijk kan stuk, mensen komen hun afspraken niet na of de natuur kan tegenwerken. Stel jezelf de vraag of het over een maand of een jaar nog zo belangrijk zal zijn. De drang naar perfectie maakt het leven moeilijker – het kan stress of zelfs emotionele verlamming veroorzaken, je zult nooit tevreden zijn en het kan relaties met naasten kapot maken. Dit betekent niet dat we niet mogen streven naar het hoogst haalbare, maar wees wel flexibel in je denken en vind jouw juiste balans.

7. LEER VAN JE TELEURSTELLINGEN

Hoe kan je leren van je teleurstellingen? Door de goede vragen te stellen:

  • Wat is mijn grootste les van deze situatie?
  • Wat kan ik anders doen om deze teleurstelling in de toekomst te voorkomen?
  • Welk advies zou ik mijzelf de volgende keer geven?

Jouw lessen zijn goud waard. Je kan ze niet uit boeken halen want alleen jij weet wat het beste voor jou is. Ze komen vanuit de wijsheid van je hart….

 

HOE IK MET TELEURSTELLINGEN OMGA

Ik hoop dat ik je wat handvatten heb kunnen geven om met teleurstellingen om te gaan. De eerste stap naar innerlijke rust is de bewustwording van je verantwoordelijkheid van je eigen leven. Voor mij bestaan de volgende twee richtingen hoe je met teleurstellingen kunt omgaan. 

1. Of je brengt de realiteit naar hetzelfde level van je verwachtingen en onderneem actie om de realiteit aan te passen aan je verwachtingen.

2. Of je brengt de realiteit naar jouw verwachtingen. Soms kunnen mensen jouw verwachtingen niet waarmaken of zijn ze er (nog) niet klaar voor. Of wijst de realiteit jou erop dat jouw verwachtingen (tijdig) onmogelijk zijn? Op zulke momenten biedt acceptatie rust. 

Deze twee stappen hebben mij behoed van veel verdriet, verlamming en om  negatieve emoties te ervaren. 

Hoe ga jij om met teleurstellingen? 

 Liefs,

Handtekening Juliette

9 Responses

  1. tegenwoordig gelukkig heel anders dan vroeger, nu kan ik wel even balen maar ik schrijf het desnoods van mijzelf af. Leren loslaten was heel belangrijk en dat scheelt een berg balen.

  2. Handige tips!

    Hier heel af en toe ook wel eens een teleurstelling, maar hebben we die niet allemaal wel eens een keer?

    Hier mopper ik dan heel even op mezelf, haal diep adem en ga weer door. Er in blijven hangen schiet niet op 😉

  3. Fijne tips,thanks! Ik denk dst je vooral teleurgesteld wordt als je verwachtingen hebt…zo werd ik ook vaak verdrietig achtergelaten.. tegenwoordig verwacht ik steeds minder en dat maakt het makkelijker

  4. Tania

    Ik denk dat ik al veel geleerd heb uit teleurstellingen en daar hou je dan in de toekomst rekening mee zodat je niet meer teleurgesteld kan worden

Leave a Reply