Omgaan met crisis
5
apr

Omgaan met crisis: mijn 3 tips hoe ik heb leren schakelen

We bevinden ons nu in een bijzondere en bizarre situatie. Het corona virus heeft de wereld op zijn kop gezet en er is een crisis van wereldformaat gaande. Een crisis die plotsklaps is gekomen en veel angst en onzekerheid veroorzaakt. Er heerst een collectieve vrees: niet alleen zijn wij angstig om onze banen te verliezen maar ook om het feit dat het effect heeft op onze gezondheid. Niemand kan momenteel de consequenties van de crisis voorspellen. De stabiliteit wankelt en ik kan mij voorstellen dat je emoties alle kanten opschieten. Leren omgaan met crisis is nu een must.

Om enigszins te kunnen dealen met deze onrust en angst is het belangrijk om jezelf af te vragen: zie ik het als een bedreiging of als een uitdaging?
 
Wanneer we het als een bedreiging zien ervaren we stress. En hoe langer we de stress en spanning ervaren hoe moeilijker het wordt om oplossend te denken.
Leren omgaan met crisis betekent dat het nodig is om dit als een uitdaging te zien. Je hoeft niet je kop in het zand te steken maar probeer wel dingen te vinden die jou positief en in balans houden. Misschien het bijhouden van een dankbaarheidsboekje, het dagelijks zeggen van een mantra of een gebed. Misschien heb je elke dag contact met positieve mensen die het beste van de situatie maken.

You never let a serious crisis go to waste. And what I mean by that it’s an opportunity to do things you think you could not do before.

-Rahm Emanuel

Dit gevoel van plotse veranderingen doet mij denken aan mijn eigen crisis in 2011 als gevolg van de economische crisis die in 2008 begon. We waren gedwongen ons zelf ontworpen huis te verkopen en eindigden met een restschuld van ruim drie ton. Ik ging scheiden, werd alleenstaande moeder en moest verhuizen met mijn drie kinderen naar een krot met te weinig kamers en schimmel op de muur.
 
Wanneer het leven je op deze manier test is het belangrijk om te weten hoe je moet om gaan met een crisis. Sommige mensen doen stomme dingen of reageren heel impulsief waardoor de situatie alleen maar verergert. Best logisch omdat angst en spanning de gekste dingen met een mens kan doen.
 
Mijn situatie was stressvol maar ik heb één ding geleerd: Ik moest leren omgaan met crisis door snel te schakelen in mijn gedachten en gedrag om de schade zo min mogelijk te beperken. Ik geef je hierbij drie tips hoe jij in een crisistijd kan leren schakelen:
1. Accepteer de situatie
Accepteer de situatie want je ertegen verzetten kost enorm veel energie. Het betekent niet dat je het opgeeft maar dat je de crisis als een uitdaging ziet. Op deze manier brengt de situatie het beste in je naar boven. Je wordt er creatief, moedig en optimistisch van. Je gebruikt skills waarvan je niet eens wist dat je ze had.
 
Accepteren betekent ook dat je jezelf de ruimte geeft om de teleurstellingen te verwerken. Misschien had je zo naar die heerlijke zonvakantie uit gekeken of wilde je een groot verjaardagsfeest geven. Het is oké om je daarover rot te voelen.
 
Acceptatie creëert ruimte zodat jij oplossend kan denken. Ben je nu bijvoorbeeld niet gewend om vanuit huis te werken en voelt het misschien ongemakkelijk aan? Dan ga je op zoek naar oplossingen die nooit bij je zou zijn opgekomen. Ben je niet gewend om thuis te trainen? Misschien kom je er achter dat online trainingen jou juist goed bevallen!
 
Door dit vertraagde tempo van het dagelijks leven heb je nu tijd om meer aandacht te besteden aan self-care routines zoals mindfulness, meditaties, Pilates, yoga of het bijhouden van een dagboek. Misschien wil je eindelijk bepaalde boeken lezen of een nieuwe hobby oppakken.
 
Tip: Zorg dat je bed een omgeving van rust blijft. Neem dus die laptop niet mee naar bed!
Blijf kalm
Een crisis zuigt energie uit je. Jouw gedachten draaien overuren en je kan blijven hangen in de negatieve spiraal. Je voelt je uitgeput en zwaarmoedig. Het heeft effect op je lijf. En daarom is het belangrijk om kalm te blijven.
 
Zeker wanneer je (jonge) kinderen hebt. Die voelen jouw energie en op zulke momenten is het gevoel van (emotionele) veiligheid erg belangrijk. Als je je emotionele rollercoaster op ze projecteert weten ze niet wat ze aan je hebben. Deze onzekerheid veroorzaakt heel veel stress bij kinderen.
 
Laat je ook niet gek maken door de media. Dat heeft enorm veel effect op ons: of we het willen of niet. Teveel nieuws geeft ons eerder stress dan helderheid. Stel grenzen voor jezelf door bijvoorbeeld maximaal twee keer per dag erover te lezen.

Hoe blijf je kalm?

  • Haal diep adem. Wees bewust van je ademhaling. Neem twee momenten op een dag voor jezelf om diep te ademen met een meditatie of een korte buitenwandeling.
  • Reflecteer. Maak tijd voor bezinning en reflectie. Schrijf in een (online) dagboek, doe nieuwe inzichten op en ga aan de slag met de gedachten die jou saboteren om verder te groeien. Gebruik de crisis om uit te vinden wat je wilt verbeteren in je leven.
  • Beweeg. Sporten en bewegen geven jou energie dus blijf in beweging. Er is een enorm groot aanbod van online workouts zoals op het Strongbody YouTube kanaal.
  • Wees dankbaar. Neem een boekje en schrijf elke avond op waar je dankbaar voor bent. Elke avond ben ik dankbaar voor mijn huis en mijn bed waar ik heerlijk in kan slapen. Maar ook dat mijn naasten gezond zijn. Dit laat je zien dat er ondanks de crisis nog goede dingen in het leven zijn. Het helpt je om door deze periode heen te komen.
Wees proactief
Een belangrijk aspect in het leren omgaan met crisis: Handel en kom in actie. Verlam niet! Wees voorbereid en zoek uit welke potentiële scenario’s er zijn en zorg dat je daarop kan anticiperen.
 
Maak een lijst waar jij je zorgen over maakt. Het kunnen financiële, praktische of emotionele zorgen zijn. Alles opschrijven helpt om het uit je hoofd te krijgen waardoor je een realistisch beeld krijgt van je zorgen.
 
Schrijf daarna enkele mogelijke scenario’s en oplossingen op. Wees eerlijk naar jezelf toe. Probeer praktisch en probleemoplossend te denken en voeg er eventueel een stappen -of actieplan toe.
 
  • Wat heb je nodig?
  • Bij wie kan je bepaalde informatie krijgen?
  • Vraag iemand die je vertrouwt om advies.
  • Bel instanties op die jou verdere informatie kunnen geven.

Laat in ieder geval jouw gepieker niet de overhand krijgen.

De volgende stap is dat je deze scenario’s in je hoofd repeteert zodat je niet verrast of geshockeerd bent wanneer het realiteit wordt. Wees voorbereid!
Ook dit gaat voorbij
Een crisis benadrukt zoveel aspecten van iemands karakter. Het laat zien hoe iemand echt in elkaar zit en hoe mensen je zullen herinneren.
 
  • Hoe ga je met stress om?
  • Kan je dealen met teleurstellingen?
  • Luister je naar je intuïtie?
  • Kan je leren omgaan met crisis?
 
Want ook dit zal ooit voorbij zijn en keren we weer terug naar het normale leven. Ja we moeten ons er nu doorheen slaan maar dat betekent niet dat het leven voorbij is. We kunnen straks weer met onze vriendinnen uit gaan eten, op een festivalletje dansen, (hopelijk) onze ouders weer knuffelen en op vakantie gaan.
 
Haal nu dus goed adem, leer schakelen, blijf kalm en zorg dat je een plan hebt.
 
Veel liefs,
 
Handtekening Juliette
 
 

5 Responses

  1. Hele goede tips! Het ineen hele rare situatie war we in zitten en naast ons aan de regels houden, kunnen we niks anders doen. Ik berook angstig hoor, maar kalm blijven en de situatie accepteren is het enige wat we kunnen doen. Ik probeer ook maar het beste er van te maken, mee kan ik niet doen.

  2. ik merk dat ik de laatste week echt helemaal op ben, terwijl ik niet veel doe. gewoon zo moe 🙁 ik probeer lekker te wandelen om energie op te doen en stel elke week een paar doelen

  3. Ik laat me niet gek maken. Maar goed, ik baal ook van sommige dingen. Dat echo’s niet doorgaan en mijn vriend niet mee mag naar controles/echo’s. Maar verder leven we zoals altijd. Alleen dan zonder uitjes buiten de deur en familie/vrienden…

  4. Wat een fijn artikel, hele goeie tips heb je gegeven. Vind het echt vervelend ja dat bepaalde dingen nou niet door kunnen gaan. Maar dan maar verzetten voor een andere tijd.

Leave a Reply