zomer havermout pap
17
Jul

Plantbased Tuesday: Zomer havermout pap

Plantbased Tuesday: Havermout pap in de zomer? Jaaa deze zomer havermout pap combineer je met fruit zoals frambozen, ananas en granaatappel. Met pap kan je ontelbare variaties maken. Of je het nu combineert met kaneel, banaan, amandelboter, pompoen -of zonnebloemzaadjes, het is allemaal yummie! Pap is echt comfort food: alsof je een ochtend kickstart maakt met het eten van een grote brasa. Het is gezond, voedzaam en snel te maken!

zomer havermout pap
Havermout is een graan en wordt gemaakt door hele haverkorrels te wassen en te pellen om daarna verhit en platgedrukt te worden. Haver is van nature glutenvrij. Ze kunnen echter wel gluten bevatten omdat ze in bedrijven worden verwerkt waar ook tarwe verwerkt worden. Gelukkig is glutenvrije havermout tegenwoordig makkelijk te verkrijgen.

Havermout is ongelooflijk voedzaam. Niet alleen bevatten ze veel mineralen en vitamines, maar zijn ook vezel bommen. Ook zorgt de lage glycemische index ervoor dat je je lang verzadigt voelt en niet continue wordt overvallen door sugar cravings! Het geeft je een lange tijd stabiele energie, bevat veel eiwitten en weinig vet. Ideaal als je op een gezonde manier en zonder lege maag af wilt vallen!

a42f083c-368f-46f2-adfe-58156ea0bb42  zomer havermout pap

Aan dit eenvoudig ingredient zijn zoveel voordelen verbonden:

  • Verlaagt bloedsuikerspiegel en cholesterol gehalte
  • Beschermt tegen huid irritaties
  • Vermindert constipatie problemen
  • Je raakt snel vol
  • Bevat eiwitten en weinig vet

Kortom: het is één van de gezondste voedsel die je kan eten!

Lees ook: Overnight oats met frambozen en blauwe bessen 

 

zomer havermout pap

Benodigheden voor een bord zomer havermout pap:
200 ml plantaardige melk
5 el havermout

Toppings naar keuze (enkele suggesties)
Vers fruit (banaan, aardbeien, mango, frambozen., ananas)
Zaadjes of noten
Maple syrup
Amandelboter
Kokos flakes

Bereiding:

Breng voor 1 bord pap 200 ml (plantaardige) melk op middelhoog vuur aan de kook. Strooi al roerende 5 eetlepels havermout in de melk. Doe het vuur laag en kook de havermout gaar. Blijven roeren want het kan aanbranden en voeg extra melk eraan toe als de pap te dik blijkt te zijn.
Serveer de pap met vers fruit, zaadjes en maple syrup.

Enjoy!

 

Eet jij weleens havermout pap?

Liefs,

strongbodynl, julietteamad

 

18 Responses

    1. Haha…comfort food is voor mij zijn gerechten die mij happy maken haha. Het kunnen gezonde of ongezonde gerechten zijn. Toevallig is dit een gezond gerecht!

  1. Havermout gebruik ik wel in pannenkoekjes met banaan en sojamelk en soms wat door de yoghurt. Zo lekker! Echt pap heb ik lang niet op, misschien weer eens proberen.

Leave a Reply